Thursday, February 6, 2014

Part 2: Muhammad Alif Firdaus dengan 3M

Sambungan dari Part 1...

Orang kata… dengan supplement je mustahil dapat apa yang kita mahukan… BETUL!!!
Absolutely correct!! Walaupun dah bersupplement…

Walaupun dah consume B COMPLEKS, VITALEA dan VIT C utk kurangkan stress, memberi tenaga, dan lain2 tugas,
Walaupun dah consume OSTEMATRIX utk elak sakit belakang, sakit pinggang, poopoo keras(sembelit)….mau  xnya.. kalau dok menempel je… sah sah sakit pinggang dan sakit belakangkan…
Walaupun dah BENERGIZING SOY PROTEIN, dah xd la lapo kebulur macam org x makan bertahun.. rasa perut ni COOL aje… Dah rasa bila cik B harus dituai siap..
Juga walaupun sudah ALFALFA, dah terasa penghasilan susu baru yang sangat cepat berbading dulu… dah rasa “let down reflex” sesama meyusukan…

Pendek kata dah nampak kesan POSITIFnya… tapi konsep2 penyusuan harus diteruskan juga..Antaranya..

Penyusuan yang konsisten dan kerap serta jadual pengepam yang teratur (supply vs demand)
Maksudnya, susukan anak kita sekurang-kurangnya 2 jam sekali waktu siang hari.. Periksa lekapan dan kedudukan agar anak kita  dapat menghisap dengan betul sekali gus mengelakan cik B kita luka. Kalau anak tido lebih dari 3 jam, kejutkan dia utk menyusu.. ataupun ambil peluang ini utk membuat bekalan untuk ibu bekerja nantii..Pada waktu malam pula, boleh kejutkan anak kita kalau dia tidur lebih daripada 3-4 jam.. bila dah mula bekerja, jadikan rutin juga waktu mengepump ni.. seeloknya 4 kali sepanjang waktu bekerja..tapi ana mampu buat 3 kali sahaja sepanjang opis hour tu..
TIPS :
1.      Waktu tidur malam, berikan sebelah cik B sahaja, bangun di sepertiga pagi utk pump… Hasilnya? Sapa buat die akan tahu hasilnya..
2.      Buat jadual pengepump dan ikut jadual itu ketika di opis. Sebagai contoh, kita mengepump pada pukul 10 pagi, 2.30 petang dan 5.30 petang.. usah sesekali MISS or SKIP waktu  yang telah ditetapkan… Konsistensi SANGAT PENTING supaya otak kita dah boleh bgtau cik B.. sekian2 waktu cik B kita perlu mengeluarkan susu. Snang cite.. usah ke laut jadual pengepump ni.

*** JANGAN TUNGGU CIK B PENUH BARU NAK BERTINDAK***

Water intake
Ibu2 BF tau x berapa LITER air yang diperlukan untuk kita setiap hari?? 1 LITER? 2LITER? Atau x kisah pun…minum macam biasa je… saya… saya akan pastikan sekurang2nya 2.5L cecair akan masuk dalam badan setiap hari.. walaupun paling ideal adalah 3LITER.. Actually ni basic juga utk sihat dan mengekalkan kandungan cecair dalam badan.. pokoknya tepuk dada tanya selera..  Cuba buat dan amalkan… Minum air 2 liter waktu siang dan 1 liter pada waktu malam..
TIPS:
1.      Minum  2 cawan air ketika bangkit dari tido pagi untuk membatu organ-organ tubuh internal lebih aktif.
2.      Minum secawan air 30 minit sebelum makan untuk membantu pencernaan & ginjal bekerja lebih optimal.
3.      Minum secawan air 20-30 minit selepas makan untuk melancarkan proses pecernaan.
4.      Minum secawan air sebelum mandi untuk menurunkan tekanan darah.
5.      Minum secawan air sebelum tido untuk menghindari  stroke  atau serangan jantung.

*** secawan  bersamaan plus minus 250 mililiter***

Positif
BF adalah yang terbaik untuk anak kita, juga untuk kesihatan kita tapi ia bukan la mudah..Ibu2 yang BF MUST positif. Positif dari keseluruhannya…Positif dengan keadaan sekeliling, ibu perlu pandai mengawal mental dan emosi sepanjang menyusukan.
-          Positif pada penghasilan susu itu sendiri.. yang mana, fikiran ibu perlu sentiasa mengatakan susu ibu cukup untuk anak kita jugak YAKIN akan kenyataan itu.. sebagai contoh:  susu drop sekarang!! Dapat sikit sgt time pumping. Jadi, instead of semakkan kepala memikirkan production susu yg makin sikit tu apa kata ibu2 try cara utk boost semula susu… Kata pada diri susu ini cukup utk anak kita, power pumping, kerapkan penyusuan, tandem nursing dan pelbagai cara lagi..mencari penyelesaian adalah lebih baik daripada memikirkan masalah yg dihadapi... INGAT!!! Kita apa yang kita fikirkan...Maka... Positif2 sentiasa ya...

QS. Ali Imran : 191, dimana Allah subhana wa ta’ala berfirman,
“..Tiadalah yang Kami ciptakan sia – sia..”

TIPS:
1.   Pupuk sifat positif dalam diri sejak di awal kandungan.. Hindarkan diri dari statement negatif dan kehidupan yang mencetus pemikiran negatif.
2.    Belajar untk bercakap yang positif dengan diri sendiri dan sekeliling setiap masa.
3.   Sentiasa bersyukur setiap kali selepas menyusukan / memerah supaya tenaga positif kuat dalam diri.
4.    Jika perlu, jauhkan diri dari mereka yang negatif.

Doa
Sentiasa memohon dariNya.Berdoa dan merayulah dari yang Maha Memberi, Pemurah lagi Maha Penyayang.

TIPS:
1.      Zikir Ya Matin setiap kali menyusukan dan pumping.
2.  Doa “Ya ALLAH…permudahkanlah segala urusan kehidupanku, banyakkanlah susuku untuk bayiku, dan permudahkanlah perjalananku untuk menyusukan anakku agar menuruti segala yang telah Engkau syariatkan…AMIN…”
3. Boleh juga diamalkan ayat dari surah Al-Baqarah, ayat 60 sambil meletakkan tangan pada payudara, diusapkan dan berdoa di dalam hati supaya Allah permudahkan dan menambahkan rezeki anak kita dan kita mampu menghasilkan susu bagi menampung penyusuan bayi kita sekurangnya selama 2 tahun.... Maksudnya :

"Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberikan air kepada kaumnya, maka Kami berfirman :"Pukullah batu itu dengan tongkatmu", lalu terpancutlah dari batu itu 12 mata air, sesungguhnya setiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minum masing-masing. (Dan Kami berfirman) : "Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".


~ Bershaklee sejak awal mengandung ... Alhamdulillah.. ~

Hubungi saya: 

Noor Aziana Mohd Salleh
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 908133
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran


0 comments:

Post a Comment