Keindahan Susu Anugerah Allah

Menyusu anak bukan satu beban tapi satu kenikmatan. Indahnya perasaan ibu tatkala dapat menatap si permata hati dalam pelukan. Bertasbih dan mensyukuri kehadirannya. Bercakap-cakap dan mengajar anak tersebut tentang Pencipta mata, hidung dan telinganya.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Saturday, January 31, 2015

Family Day Fima 2014

Scratch me not(SMN) for baby Ekzema
Tgk abg Alif ni... punya la xnak tdo... akhirnya lentok...
Umi nk selpie gak eh...
Naeim blaja ABC jap
Boxing!! Hee ni la fungsi SMN... klu garu2 insyaAllah x luka...

Asslamualaikum semua... selamat berhujung dan bercuti panjang...

Buat apa cuti lama ni?? La ni kami on the way ke Le Grandeur,Senai.

Nanti update lg..

Actually testing blogger apps thru phone ni... heee

*update guna blogaway



Tuesday, January 27, 2015

Apple Crumble Versi Kampung.

Assalamualaikum semua...

Minum petang dah?? Menu apa tu eh?? ala2 kampung ke ala2 Obersea? Semalam, sempat ha ummi buat apple crumble versi kampung... hehe..semalam post kat FB time makan dengan heroes2 ummi.. Rupanya buat ramai yang craving .. pakat tye pulak nak resepi.. sebenarnya apple crumble ni senang la sangat buatnya... lagi senang dari buat donut tau... dan kompem jadi punya..ummi bagi nama Apple Crumble Versi Kampung tau yang ini.. Special!

Yummeh... Apple Crumble Versi Kampung

jamu mata dulu... 

:


relex...

:


jgn melting dulu...


:

nak tahu ke apa yang kampung sangat tu? jeng jeng jeng...

Sebab ada ini ha... jauh I import dari Sabasun KT..hehe

kenal x apa ni??

Itula Nis-Sang orang tganu panggil.. bukan NISSAN okey..! Nis-Sang ni di buat dari Nira kelapa... Nis-Sang ni klu kat Melaka orang kata Gula Melaka... rasanya manis.. penyedap kuih muih traditional dan moden.. sedap juga klu masuk dalam bubur dan masakan... Special sgt ni..
Nis-Sang Kerek
Kerek ye Kerek.. Bukan Gerek... Kerek ni acuan Nis-Sang yang diperbuat daripada Mengkuang. Katanya gitula namanya... I is orang Selangor.. Isteri kepada orang Tengganu je... kalu salah tolong betulkan ye..

Opssssssssss... cerita Nis-Sang plk...ok ok.. Ni resepi Apple Crumble Versi Kampung saya..


Bahan A

  1. Buah Apple Fuji - di buang kulit dan dipotong dadu..kenapa apple fuji eh.. sebab die lebih rangup berbanding apple yg lain..berapa biji tu ikut ikut suka sendiri nak banyak mana pun.. sebab lagi banyak lagi yummeh.
  2. Setengah cawan brown sugar. Nak guna white sugar pun boleh. ikut selera jugak.. klu suka manis boleh lebihkan lagi.. saya kurang suka manis2 cukup la sikit ni..
  3. 4-5 camca teh serbuk kayu manis.. Kalau suka lebih rasa cinnamon ni boleh letak lebih.. klu nak letak kayu manis tu pun boleh.. tapi nanti asingkan sebelum dbakar k..
  4. Secawan air -  saya guna 3 biji apple.. agak2 air paras apple sudah cukup.
  5. Seketul Nis-Sang

Bahan B

  1. 2 cawan tepung gandum.. klu nak lagi crunchy lebihkan tepung.
  2. 150gm butter atau mentega.. 
  3. secubit dua garam.
  4. 2 sudu gula.
likat2 yummeh ni..

Cara-caranya:

1. Masukkan Bahan A ke dlm periuk dan masak sehingga gula hancur dan agak likat sedikit.. 
2. Untuk crumbs, gaul semua Bahan B dengan jari jemari runcing uolls tu... x perlu guna mixer or food processor... Tapi klu terlebih "rajin" up to uolls lah.. janji gaul rata ye..
3. Gaul2 sehingga jadi CRUMB.. Actually sukatan butter ngn tepung tu boleh agak2 je.. Jangan jadi dough sudah k.. Nanti jadi Pie namanya..hehe
4. Taburkan rerata crumbs pada loyang tp jangan padatkan..kemudian letak Bahan A (sos Apple) di atasnya.. klu ada lebih crumbs boleh tabur lagi satu lapis.. lebih crunchy pastinya.. 
5. Bakar dalam 15 minit 180darjah C.. kalau guna oven...tapi saya guna pan ajaib je semalam...mudah jugak.. agak2 x hanget je...
6. Siap.. Boleh di makan dengan Ais Krim Vanilla... Yummeh...
CRUMBS is crumbs NOT a Dough 

Senang je kan... ulang tayang sekali lagi.. sebab sempat snap 2 pic ni je...






Boleh cuba resepi ni nanti k...

psstt... pasti nak try crumb oat pulak... mesti lagi walla...

Jumpe lagi... tata...




Jika anda berminat untuk makanan tambahan shaklee

Boleh hubungi:

Noor Aziana Mohd Salleh
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 908133
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran





Friday, January 23, 2015

SHAKLEE MLM yang mematuhi syariat

INI ADALAH SALAH SATU SEBAB KENAPA ANDA BOLEH MEMILIH SHAKLEE SEBAGAI SIDE INCOME. 


In shaa Allah, Shaklee antara Syarikat MLM yang mengikut garis panduan menurut syariah :)

1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).

2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.

3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.

4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).

5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya, ia mungkin dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.

6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.

7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya.Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.

8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.

9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.

sumber:
http://zaharuddin.net/pelaburan-&-perniagaan/222-multi-level-marketing-menurut-shariah.html


credit : tiera

Hubungi saya:
Noor Aziana Mohd Salleh
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 908133
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran


Tuesday, January 20, 2015

Info Sihat : Avocado Buah Ajaib.


Buah Ajaib yang kaya dengan zat penting


Avocado atau bahasa Indonesianya Alpukat... Buah yang harganya tidak murah dan banyak khasiat.

Rasanya? 

Lemak-lemak... tidak manis dan tidak masam. ini la rupanya...

Tahap ranum buah Avocado

Kelebihan Avocado antaranya adalah

1. Menurunkan kolesterol
- Pengambilan buah Avocado boleh menurunkan kolesterol LDL (kolesterol jahat) dan membantu menaikkan jumlah kolesterol HDL (Kolesterol baik).

2. Tekanan darah
- Zat potasium yang ada pada buah Avocado mampu membantu menurunkan dan mengawal tekanan darah.

3. Mengawal gula dalam darah
- Pengambilan secara sederhana buah Avocado ini, mampu meningkatkan sensitiviti insulin anda.

4. Mencegah keradangan (Anti-Inflammation)
- Buah ini memiliki nutrisi yang mampu membantu mencegah keradangan. Untuk Ekzema, Avocado membantu melembapkan dan menyembuhkan kulit.

yang ni masih hijau... kelat2 rasanya... 

5. Menyehatkan kulit dan rambut
- Minyak Avocado digunakan dalam kosmetik untuk melembapkan kulit dan ia mengandungi Vitamin E yang akan melindungi kulit dari sinar matahari.

Buah yang lemak enak ini boleh dinikmati dalam pelbagai bentuk, di makan begitu sahaja atau di jadikan jus atau dijadikan pudding. Resepi pudding yang enak. Click Sini


Wajib buat kerana ia sangat Yummy... 


Hubungi saya:
Noor Aziana Mohd Salleh
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 908133
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran







Monday, January 19, 2015

Perubahan hormon ketika mengandung


"Minum air gula? Apa rasanya. Manis tak? Berapa gelas perlu diminum?"


Ini antara reaksi ibu hamil kali pertama apabila diminta menjalani prosedur minum air gula atau saintifiknya toleransi glukosa oral (OGTT) bagi mengesan kehadiran diabetes gestasi. Ada yang menerimanya dengan tenang, ada pula berdebar-debar, bimbang sekiranya mereka tergolong dalam kumpulan ibu hamil diabetes.


Disebabkan peningkatan ibu hamil diabetes yang tinggi, ujian ini wajib dijalankan seawal minggu ke-24 sehingga ke-28 terutama mereka yang mempunyai sejarah diabetes dalam keluarga serta pernah mempunyai diabetes.


Wanita disarankan berpuasa sebelum ujian dijalankan dan selepas dua jam minum air gula, ujian gula darah akan diambil. Bacaan gula semasa puasa perlu kurang daripada 5.6 mmol/liter dan 7.8 mmol/liter. Jika bacaan ujian OGTT lebih tinggi daripada yang disarankan, pesakit perlu dirujuk kepada pakar pemakanan bagi mendapatkan nasihat pemakanan.
Menurut Pakar Dietetik Hospital Pusrawi Kuala Lumpur, Norhaslinda Jefrezen, kebiasaannya setiap wanita mengandung akan menjalani ujian diagnosis OGTT untuk mengenal pasti keadaan mereka.

Diabetes gestasi berlaku kerana perubahan hormon di dalam badan akibat kehamilan. Hormon insulin yang berfungsi untuk mengawal paras gula tidak dapat dihasilkan secukupnya oleh pankreas semasa mengandung. Ini mengakibatkan paras gula dalam darah tidak terkawal dan akan meningkat.
"Pada masa sama, hormon yang dihasilkan uri bayi bagi tujuan tumbesaran turut menghalang badan si ibu menggunakan hormon insulin dengan cekap. Namun begitu, anda seharusnya tidak perlu terlalu risau sekiranya disahkan menghidap diabetes gestasi kerana ia bukanlah sesuatu yang luar biasa. Dua hingga 14 peratus ibu hamil diserang penyakit ini. Diabetes gestasi berbeza dengan diabetes jenis 1 dan 2 kerana kebiasaannya paras gula dalam darah akan kembali normal selepas bersalin," katanya.

Biasanya diabetes gestasi dihidapi mereka yang memiliki indeks jisim badan (BMI) melebihi 30, pernah melahirkan bayi yang besar dengan berat empat kilogram atau lebih, pernah menghidap diabetes gestasi atau mempunyai sejarah keluarga diabetes (ibu atau bapa, datuk atau adik-beradik).
Walaupun ia tidak bahaya, penting bagi ibu hamil mengamalkan langkah penjagaan kesihatan yang optimum. Ini kerana sekiranya ibu tidak mengambil langkah pengawalan iaitu pengambilan makanan sihat dan seimbang, ia mampu memberikan kesan negatif kepada bayi dalam kandungan terutama apabila paras gula dalam darah terlalu tinggi.

"Gula yang banyak di dalam darah akan merentasi plasenta ke bayi dalam kandungan. Akibatnya, saiz bayi akan menjadi terlalu besar kerana menerima bekalan gula yang banyak. Bayi yang besar menyukarkan proses kelahiran, dikhuatiri pembedahan Caesarean terpaksa dilakukan. Bayi ini juga cenderung mendapat obesiti dan diabetes jenis 2 apabila mereka dewasa nanti manakala ibu dikhuatiri mendapat diabetes mellitus jenis 2 yang kronik sekiranya tiada langkah pencegahan awal ketika hamil," jelasnya.

-Jaga pemakanan ketika hamil
Kebanyakan ibu hamil berpendapat, mereka perlu makan dua kali ganda untuk ibu dan anak. Oleh itu mereka makan apa saja tanpa memikirkan ia boleh mendatangkan kesan negatif pada kedua-duanya. Langkah terbaik untuk merawat dan mencegah diabetes sudah tentu dengan mengubah cara pemakanan dengan lebih sihat. Antaranya:


-Makan ikut piramid makanan
Setiap orang memerlukan nutrisi berbeza mengikut keperluan badan seseorang. Oleh itu, pengambilan karbohidrat, protein dan vitamin harus mengikut kadar sajian yang ditetapkan. Sebenarnya sajian yang disarankan tidak jauh berbeza antara sebelum dan selepas mengandung.
Misalnya, ibu mengandung disarankan mengambil 1,800 sehingga 2,000 kalori meliputi sajian sarapan, tengah hari dan malam termasuk tiga kali snek ai antara waktu makan utama.
Menu sarapan: 3 keping roti, 1 biji telur rebus, 1 cawan salad, 1 gelas susu rendah lemak.
Tengah hari: 1 cawan nasi putih, 1 ketul ayam masak merah, Î cawan sayur, 1 potong tembikai dan air masak.
Malam: 1 cawan nasi putih, 1 ekor ikan bawal kukus, Î cawan sayur goreng, 1 biji oren dan air masak.


-Makan mengikut waktunya
Ketika mengandung, ibu sentiasa berada dalam keadaan lapar. Oleh itu, agihkan jumlah makanan sehari kepada tiga kali waktu makan utama (sarapan, makan tengah hari, makan malam) dan dua atau tiga kali makanan ringan. Perlu diketahui makan terlalu banyak dalam satu masa boleh meningkatkan kadar gula dalam darah dengan mendadak. Sebaiknya, amalkan snek seperti roti gandum penuh, buah atau salad di antara waktu makan utama (contoh: minum pagi dan minum petang) bagi memastikan anda tidak terlalu lapar, kemudian makan dengan banyak semasa waktu makan utama.


-Kurangkan makanan berkanji atau karbohidrat
Ibu hamil perlu mengurangkan pengambilan karbohidrat yang diperoleh daripada nasi dan roti. Cuba amalkan dua hingga tiga sudu sehari atau dua keping roti. Sebaliknya, banyakkan sayur-sayuran kerana serat boleh menjadikan anda kenyang lebih cepat dan lama.
Makanan berkanji seperti nasi, mi, roti atau kuih-muih berasaskan tepung gandum akan bertukar menjadi gula apabila diproses dalam badan. Sekiranya anda terlalu banyak memakan makanan berasaskan kanji, ia mampu meningkatkan gula dalam darah dengan mendadak.
Sebaliknya, pilih nasi perang dan roti gandum penuh yang termasuk dalam kumpulan makanan kanji kompleks. Makanan ini mengambil masa untuk diproses menjadi gula. Justeru, ia mampu menstabilkan kadar gula dalam darah daripada naik mendadak.


-Pilih snek yang betul
Oleh kerana ibu berada dalam keadaan lapar, pemilihan snek haruslah tepat. Elakkan makanan seperti keropok, coklat, kek dan semua jenis asam dan jeruk di antara waktu makan, sebaliknya ganti dengan salad, buah-buahan, kekacang atau badam kerana ia lebih menyihatkan.


-Minum susu hanya satu gelas pada satu masa
Pengambilan susu untuk ibu hamil sangat diperlukan kerana ia penting untuk perkembangan bayi dan kalsium ibu. Ada ibu yang tidak mengehadkan jumlah susu. Perlu diingat susu juga mengandungi karbohidrat. Oleh itu, minum terlalu banyak pada satu masa boleh meningkatkan kadar gula dalam darah dengan cepat.


-Hadkan pengambilan buah
Ramai ibu beranggapan buah-buahan boleh diambil pada bila-bila masa. Walaupun tergolong dalam makanan berkhasiat, buah juga mempunyai gula yang tinggi. Anda dinasihatkan mengambil satu hingga tiga sajian setiap hari.
Satu sajian bermaksud sebiji buah kecil seperti epal, pisang atau oren dan sepotong buah besar seperti tembikai, tembikai susu dan betik, lapan biji anggur, lima biji rambutan dan lapan biji duku.


-Kurangkan makanan manis
Naluri ibu hamil sememangnya berbeza. Mereka boleh makan makanan manis atau masam setiap hari tanpa jemu. Namun perlu diingatkan, manisan seperti kek, kuih, coklat dan pastri kebiasaannya mempunyai kandungan kanji halus yang amat tinggi.
Makanan ini juga tinggi lemak dan rendah khasiat. Sebaliknya, cuba tukar pengambilan kuih-muih misalnya daripada donut kepada apam kukus atau mengurangkan kuantitinya.


-Kurangkan pengambilan air manis dan minuman berkarbonat
Elakkan minuman manis kerana ia menyumbang kepada kenaikan gula dalam darah. Banyakkan minum air kosong. Jika teringin, buat sendiri jus buah-buahan seperti jus epal, oren atau mangga.

-Bersenam

Siapa kata ibu hamil tidak boleh bersenam? Bersenam seperti berjalan kaki, menaiki tangga, berenang atau membuat kerja rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari sudah mencukupi bagi melancarkan perjalanan darah.

-Masak sendiri di rumah
Ini salah satu cara mendapatkan makanan sihat setiap hari kerana si ibu mampu mengawal pengambilan garam, gula, minyak dan perisa dalam makanan. Berbeza sekiranya makan di luar kerana anda mungkin terdedah kepada makanan mengandungi garam dan lemak yang tinggi.


-Nasihat doktor
Paling penting, dapatkan nasihat doktor dan pakar pemakanan untuk cadangan pemakanan dan pengambilan ubat yang betul serta bersesuaian dengan kesihatan anda.
sumber




Berat naik 6KG punya pasal la ni..

6 KG dalam SEBULAN


kerana 6KG ummi kene minum air gula..

buat tatapan... jangan terliur... hik hik hik

Ada kekawan cerita dulu... 

Bila minum air gula mesti muntah balik... Bila muntah kene minum balik..

Alamak... ye ke? sampai bila nak ulang minum klu mmg tekak x lalu nak terima...
:
Chop!!
Banyak sangat dengar orang cakap... pastu psiko diri sendiri... hik hik hik... ntah pape kan..
:
Ok..Flash back...6 Januari 2014... kira-kira 3 bulan sebelum melahirkan anak syurga ke2, ummi kene minum air gula ni..Anak sulung dulu mmg x pernah kene minum sebab x pernah berat naik sampai 6KG banyaknya..... (^-^)
:
Memula sampai tu bgtau kat nurse ada appointment.. terus je masuk bilik Dr Zaini.. (cam x sabar plk).. Masuk terus Dr amik darah.. Malam sebelum tu kene puasa tau...tapi dari kul 12 malam je... xd la lapar sgt kot... 


Ini la breakfast ummi pada 6 Januari 2014... rasa SODA ok..."Aziana, ur breakfast" sambil hulur botol ni...

Heboh kot orang kata.. kalau minum air gula ni tak boleh minum/ makan selama 2 jam... betul ke?? test Dr.
Sempat la ummi tanya Dr sebelum keluar bilik... Saya boleh pergi sarapan roti canai kat hujung tu tak Dr? (kat hujung deret klinik ni ada kedai mamak yang kari kambeng die yummeh <----- review dari en Suami)
Apa kata Dr? Awak nak makan or minum after 2 jam ni k.. Kalauu saya minum jugak? up to you.. i x rugi apa2... sambik gelak... Dr ni mmg suka gelak... so pepaham la sendiri ye...heeeeeee
:
Lepas 2 jam kembali ke klinik... harapan?? ummi mmg sure xd kencing manis...(konfiden sangat!) 
ambik darah semua... nanti doktor akan bagi tau thru SMS resultnya... (^-^) canggih!!
:
Dr pesan.. Kurangkan makan nasi dan minum air manis... Memang di akui... tahap nak makan time ni mmg membuak2... over sgtkan.. klu dah mkn nasi 2 pinggan nak mee soto pulak semangkuk..licin.. tak ingat org belakang...

ampun la kalau ada yang ngidam... 

Alhamdulillah.. resultnya bagus2 je... umi boleh sambung melenjan makan sehinggan bersalin... :)
Tip melenjan makan dengan selamat...Click sini









Monday, January 12, 2015

Membuka 3 Ikatan Syaitan dan Doa Bangun Tidur

Assalamualaikum dan selamat pagi semua...
Sihat semuanya?? Moga baik2 dan diberkati Allah selalu..
Pagi ni rasa terngiang2 di telinga cerita ustaz disekolah rendah dulu... lama dah berlalu... Ingat items sahaja tapi x ingat hadisnya... So kita Mr. Gugel sebentar... Hasilnya...

*********************************************************

Dari Abu Hurairah r.a katanya;” Rasulullah S.A.W bersabda:
“Syaitan itu memberikan ikatan pada hujung kepala seseorang di antara engkau semua sebanyak tiga ikatan, jikalau ia tidur. Ia membuat ketentuan pada setiap ikatan itu dengan kata-kata yang berbunyi: “Engkau memperoleh malam panjang, maka tidurlah terus!” Jikalau orang itu bangun lalu berzikir kepada Allah Ta’ala maka terurailah sebuah ikatan dari dirinya, selanjutnya jikalau dia terus berwuduk, lalu terurai pulalah ikatan satunya lagi dan seterusnya, jikalau ia bersolat, maka terurailah ikatan seluruhnya, sehingga berpagi-pagi ia telah menjadi bersemangat serta berhati gembira. Tetapi jikalau tidak sebagaimana yang tersebut di atas, maka ia berpagi-pagi menjadi orang yang berhati buruk serta pemalas.”

*********************************************************

Berdasarkan hadis itu maka, apabila tidur setiap anak Adam maka syaitan akan membuat tiga ikatan di hujung kepala. Ikatan-ikatan tersebut adalah berbunyi :
“Engkau memperoleh malam panjang, maka tidurlah terus!”
:
<<Dasar Syaitan yang direjam!!>>
:
Apabila terjaga sahaja daripada tidur di malam hari  untuk mengerjakan solat tahajud atau apabila terbit fajar untuk mengerjakan solat subuh maka perlulah membuka ikatan-ikatan tersebut  dengan amalan yang di ajarkan Nabi SAW iaitu 
1- Untuk membuka ikatan pertama perlulah membaca doa bangun tidur
pendek je kan... mudah ringkas...hafal k bagi yang belum hafal... :)

2- Untuk membuka ikatan kedua adalah dengan berwuduk. 
Rukun Pertama :)

Rukun Wudhu 6 perkara... Niat, Membasuh muka, Membasuh kedua tangan sehingga siku, Menyapu sebahagian kepala dengan air, Membasuh kedua belah kaki sehingga buku lali dan Tertib@bertututan.
Zaman kanak2 dulu... yang paling kuat dengarnya bila kene baca reramai dlm kelas adalah "tertib"... x tahula kenapa...

Selesai berwudhu, angkat tangan dan bacalah doa ini...

3- Untuk membuka ikatan ketiga adalah dengan bersolat samaada solat tahajud (di tengah malam atau solat subuh bila terbit fajar)
Amalkanlah beberapa sunah yang diajarkan oleh Nabi SAW kepada kita semua supaya tiga ikatan syaitan terbuka dihujung kepala kita. Jika kita tinggalkan amalan ini itulah sebabnya kenapa umat Islam merasai lemah dan letih selepas bangun tidur. Walaupun mereka bangun tidur tetapi selepas solat mereka sambung tidur semula, mungkin mereka tidak membaca doa bangun tidur sehingga ikatan pertama syaitan tidak terbuka.

Orang kata tidur selepas subuh menutup rezeki kerana malaikat rahmat mendoakan orang mukmin yang bangun solat subuh di masjid atau di surau dan bersedekah di pagi hari. 


Sedekah di waktu pagi??? nantikan di episod seterusnya... 



Noor Aziana Mohd Salleh
Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID - 908133
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com 
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran