Thursday, August 25, 2016

Batu Buah Pinggang Kerana Asid Urik Tinggi Dalam Badan

Assalamualaikum...
Selamat petang...
Asid urik?
Siapa faham tentang asid urik? boleh share diruang komen ya.

Sekadar berkongsi secara ringkas tentangnya...

Asid urik tinggi atau dikenali sebagai Hyperuricemia boleh berlaku disebabkan oleh tubuh badan tidak dapat membuang lebihan asid urik atau penghasilan asid urik ni melebihi keperluan yang sepatutnya. Asid urik adalah hasil terakhir oksidasi dan disingkirkan melalui urin.
"Manusia, kira-kira 70% dari buangan asid urik berlaku memalui buah pinggang, dan hanya 5-25% sahaja yang mengalami kegagalan buah pinggang untuk menjalankan proses perkumuhan hyperuricemia"

Bacaam normal asid urik adalah di antara 2mg/dl ke 4mg/dl. Andai bacaan lebih dari ini anda perlu ambil perhatian manakala jika bacaan melebihi 7mg/dl untuk lelaki dan 6mg/dl untuk wanita anda perlu menerima rawatan selanjutnya.

Bagaimana asid urik terbentuk dan apakah sumber asid urik?


Asid urik adalah sejenis kimia yang dihasilkan oleh tubuh badan kita ketika memproses dan memetabolismakan makanan yang megandungi purine.

Purin boleh didapati pada ikan bilis, hati, daging lembu,ayam dan makanan laut. Purin juga terkandung di dalam sayuran seperti asparagus, kobis bunga, bayam, cendawan, kekacang hijau, oatmeal, dan bijian gandum.

Tinggi asid urik dalam darah boleh menjadi punca beberapa gejala seperti berikut; pembengkakan sendi-sendi dan juga kegagalan fungsi buah pinggang.

Kegagalan Buah Pinggang: Antara tanda buah pinggang tidak berfungsi dengan baik adalah seperti kurang kencing, sesak nafas, bengkak bahagian kaki, pening dan sakit kepala.

Batu Buah Pinggang: Kejadian batu dalam buah pinggang atau digelar sebagai "kidney stones" ini tidak diketahui sehingga timbul gejala kencing terlalu sakit, kencing berdarah, rasa loya yang teruk dan muntah-muntah. Kandungan batu dalam buah pinggang merupakan komposisi yang sama dengan asid urik.
Batu Buah Pinggang
                                         

Cadangan Makanan Tambahan untuk Asid Urik Tinggi

Omega Guard

Penghidap asid urik tinggi boleh mengambil minyak ikan yang kaya dengan EPA dan DHA, paling sedikit 2,000mg sehari. Pilih la minyak ikan yang tulen dan rendah kandungan purin. Minyak ikan ini biasanya melalui beberapa peringkat penyulingan. Saya sarankan Omega Guard Shaklee untuk anda kerana Omega Guard melalui penyulingan bertekanan tinggi proprietari 3 molekul untuk mengekstrak fatty asid omega-3 paling tulen dan asli.

Untuk pengetahuan, sebiji Omega Guard mengandungi 905mg EPA dan DHA.

Penyulingan berperingkat ini mampu menyingkirkan bahan-bahan seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan polychlorinated biphenyl(PCB-sejenis kimia industri yang sangat toksik).

Omega Guard diekstrak daripada ikan air laut sejuk (ikan sardin, ikan bilis, ikan kembung dan ikan herring) diperairan negara jepun. Ia tidak diambil dari minyak hati ikan kerana kandungan purinnya yang tinggi.

                                                 
Alfalfa Complex

Alfalfa dikatakan sebagai "The Father of Food" kerana kaya dengan minerals, asid amino penting dan pelbagai nutrient seperti phosphorous, calcium, magnesium, potassium dan carotene yang sangat bagus untuk buah pinggang. Kesemua mineral dari alfalfa ini adalah bahan yang menggalakkan penghasilan air kencing(urin) yang dikenali sebagai diuretic. Maka, mineral-mineral ini boleh membantu membuang dan mengeluarkan pengumpulan cecair di dalam otot sendi dan tisu.

Alfalfa juga dikatakan sumber terbaik vitamin A, B1, B6, B8, B12, C, D dan E. Alfalfa kaya dengan protein berbanding tumbuhan lain dan juga merupakan antioksidan, anti radang menjadikan ia vitamin terbaik untuk gout.

                                              

                        


Omega Guard dan Alfalfa adalah 2 makanan tambahan terbaik yang disarankan untuk pesakit tinggi asid urik seperti batu buah pinggang dan gout.

.
.

Jika anda atau saudara mara pernah mengalami masalah ini, meh la share di ruang komen.
TQ in advance sudi membaca dan menonton video ini.
.
.

Untuk konsultasi percuma dan cadangan makanan tambahan terbaik boleh hubungi saya 

Trusted Shaklee Independent Distributor

Noor Aziana Mohd Salleh(908133)

012-3687395








0 comments:

Post a Comment