Monday, January 16, 2017

MANDUL SELEPAS BERANAK

Menurut pakar, peratus wanita mandul selepas mendapat anak lebih tinggi dibandingkan mereka yang belum pernah beranak. Keadaaan ini dipanggil sebagai kemandulan sekunder atau “Secondary Infertality”. Pernah dengar?

Kajian Kependudukan dan Kesuburan Malaysia 1984-1985, jumlahnya besar akan tetapi masalah ini tidak begitu menonjol. Rata-rata yang memenuhi ruang di klinik pakar bidan atau sakit puan adalah golongan mandul primer. Mungkin kerana sikap “tak apa” di kalangan kita dan mungkin kerana sudah memiliki anak.

Menurut Dr Mohd Ismail Tambi, pasangan yang belum mempunyai anak, sedaya upaya mencuba mendapatkan anak walaupun seorang. Mungkin itu salah satu faktor bilangan mereka lebih ramai di klinik bidan.

Apa itu Mandul?

Mandul bermakna seoarang wanita tidak berupaya mengandung dan melahirkan bayi atau seorang lelaki yang tidak berupaya menghamilkan wanita. Menurut kajian yang disesuaikan daripada penyelidikan dua sarjana barat, SPEROFF (1983) dan KELLER (1984) menunjukkan peratus kemandulan berpunca daripada lelaki dan wanita adalah sama iaitu 40%. 


Sebab-sebab Kemandulan Sekunder

Secara umumnya sebab-sebab berlaku kemandulan sekunder adalah sama dengan kemandulan primer

1. Menurunnya tahap kesuburan 
– Tahap kesuburan amat penting untuk hamil. Kadar kesuburan boleh menurun disebabkan umur meningkat, tekanan jiwa dan kesihatan terjejas. Tahap kesuburan yang terbaik bagi wanita adalah sebelum berusia 30tahun. Dan bagi lelaki, umur tidak mengurangkan tahap kesuburannya melainkan jika berusia 60 tahun ke atas.

Menyusukan anak juga menjadi factor tidak subur dan keadaan ini di panggil “Hyperprolac-Tinemia”. Hormon prolactin biasanya keluar ketika menyusukan anak dan ia menyekat kesuburan.

2. Kerosakan atau gangguan pada anggota reproduksi 
– Perlukan khidmat pakar untuk mengesan dan mengatasi masalah ini jika ada sebarang kesumbatan atau ketumbuhan pada anggota dalaman tubuh.

3. Tabiat pemakanan yang tidak seimbang, terlalu banyak merokok, minuman keras dan menagih dadah juga menjejaskan pengeluaran benih & tahap kesuburan.

4. Elakkan tekanan
 – tekanan di tempat kerja, di rumah, anak-anak sememangnya tidak dapat dielakkan apatah lagi ingin bebas dari tekanan. Seperti mustahil bukan?

Vitamin-vitamin yang cadangkan untuk meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita

Set Kesuburan Lelaki & Wanita

GLA
Gamma Linolenic Acid (GLA) adalah sejenis asid lemak Omega 6. Fungsi GLA untuk wanita adalah menstabilkan hormon dan memastikan kitaran haid teratur.. Seperti yg kita sedia maklum, kitaran haid yg stabil memudahkan wanita mengenal pasti waktu subur di mana peratusan persenyawaandapat ditingkatkan. GLA berperanan memastikan cecair mukus di dalam serviks mencukupi dimana ia memudahkan pergerakan sperma ke uterus seterusnya ke tiub fallopian di mana ovum menanti untuk disenyawakan. Cecair mukus yg subur ini juga membantu sperma untuk hidup di dalam tiub fallopian sehingga 5 hari, seterusnya meningkatkan kadar persenyawaan ketika ovulasi berlaku walaupun suami dan isteri tidak bersama dlm jangkawaktu tersebut. Membantu meningkatkan kesuburan danmelegakan PMS (sindrom pra-haid)

ESP

Energizing Soy Protein adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semula jadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting.

Vita-Lea
Mengandungi 28 vitamin dan mineral yg diperlukan oleh tubuh badan seorg dewasa. Pengambilan Vita-lea sebiji sehari boleh membantu meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh. Isteri perlu melengkapkan kesihatan diri dengan mengambil multivitamin ini.

Vitamin C
Satu tablet Vita C membekalkan 500mg vitamin C. Vita-C Shaklee adalah jenis 'sustained release' di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan-lahan dan tahan lebih lama di dalam tubuh badan. Vitamin C berfungsi sebagai anti-oksidan seperti Vitamin E.

B-Complex
Lengkap dengan vitamin B6 (13.5mg), B12 (40.5mcg) dan asid folik (200mcg). Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neural.

Alfalfa Complex
Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa "sakit ketika bersama", membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah). Ada juga sesetengah sumber yang mengaitkan Alfalfa bantu di dalam masalah PCOS.

Vitamin E
Vitamin E juga dikenali sebagai Vitamin Cinta kerana ia membantu meningkatkan hormone seks samaada kepada lelaki mahupun wanita. Vitamin E amat penting untuk meningkatkan kesuburan untuk lelaki. Kajian pada tahun 1924.mendapati vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif. Kajian lain juga mendapati bahawa Vitamin E mampu meningkatkan kesihatan dan kualiti sperma. Dalam satu kajian, ia menunjukkan bahawa pergerakan sperma, peratus sperma hidup dan peratus daripada spermatozoa normal, semuanya meningkat dengan penambahan vitamin E dan selenium. Dalam masa yang sama, vitamin E sangat bagus untuk kesihatan jantung sekaligus meningkatkan tahap testosterone. 



*****************************************************************************************
Untuk maklumat lanjut dan pembelian:


Call/ SMS / Whatsapp : 012-3687395 
Email : nooraziana.mohdsalleh@gmail.com 
Fanpage : BreastfeedingEnjoy
*****************************************************************************************




0 comments:

Post a Comment