Tuesday, September 23, 2014

PENGEDAR SHAKLEE : 6 VITAMIN DAN MINERAL PERLU



Assalamualaikum semua...

Vitamin dan mineral adalah perlu untuk tubuh badan kita - bukan setakat perlu tapi ianya penting Untuk apa? Mengapa mereka perlu dan penting untuk tubuh badan kita? Mudah!! Tanpa mereka, kita tidak dapat bernafas, tidak mampu berfikir dengan baik, mencerna makanan dan sebagainya. Tetapi, sedar atau tidak kita sebenarnya sukar untuk mendapatkan dan mencari vitamin dan mineral yang diperlukan ini. Jom sambung baca.. Saya cuba selongkar nutrien yang perlu diambil oleh wanita muda (macam saya!! - muda lagi kan?), makanan apa dan what's OK to buy in bottle..

Vitamin A
Vitamin A ini meningkatkan sistem imun, memperbaiki penglihatan, mengurangkan risiko sakit jantung dan boleh melambatkan penuaan kulit.. (teruja la tu akak2 muda yg baca ni!!). TETAPI, Michael Holick, Ph.D., M.D., author of The Vitamin D Solution, beri amaran pulak. Apa amarannya? Ia boleh menjadi toksik jika di ambil dalam jumlah yang besar, (a.k.a berlebihan la tu) so stick with the right amount k. 



Sumber Vitamin A terbaik adalah yang mempunyai tinggi betakarotein seperti Lobak merah(dimasak), labu (dimasak), ubi keledek(dimasak).

Vitamin B
Mary Ellen Camire, Ph.D., seorang profesor pemakanan di University of Maine di Orono berkata Vitamin B membantu mengekalkan metabolisma, otot dan daya fikiran yang baik. Vitamin B yang yang paling penting kepada wanita adalah B9. B9 adalah asid folik atau "folate". Asid folik sangat sinonim dengan ibu mengandung kerana asid folik menyimpan sel darah merah yang sihat, mengawal tahap kanser dan kecacatan sewaktu kelahiran.

Perlu makanan tambahan? Mungkin tidak (melainkan jika anda mengandung atau merancang untuk hamil atau anda ibu menyusukan), terutamanya jika anda makan bijirin. Hanya satu cawan bijirin sarapan paling diperkaya mempunyai semua B harian yang anda perlukan. Pilihan lain? roti gandum, asparagus, dan kacang. (lagi?)


Vitamin C

Vitamin cantik?? Vitamin C adalah antioksidan yang dipercayai mampu meningkatkan sistem imun dan membantu mencegah penyakit jantung, masalah pranatal dan penyakit mata. Ia juga mampu membantu luka cepat sembuh. Fakta lain tentang Vitamin C adalah ia larut air dan mudah rosak oleh itu, makanan dan minuman yang mengandungi Vitamin C akan kehilangan Vitamin C jika ia di simpan lama. (lagi?)


Vitamin D 
Doktor percaya ia boleh mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 50 peratus, dan ia boleh menawarkan perlindungan dari kedua-dua kanser ovari dan kencing manis. Vitamin D juga perlu untuk penyerapan kalsium tahap maksimum dan memainkan peranan utama dalam fungsi otot. 

Tahu x ikan Salmon ada sedikit mengandungi Vit D ini. Perlu atau tidak makanan tambahan?? jawapan saya kemungkinan besar perlu!! Selain ikan Salmon, susu dan jus oren juga mengandungi sedikit Vitamin D.

favorite!

Kalsium
Umur anda? 20 tahun? 30 tahun? 50 tahun? Tahu x seawal 20's kepadatan tulang wanita mula merosot dan kalsium merupakan satu2nya petahanan yg terbaik. Maka, anda tidak kira usia berapa sekali pun perlu mula mengambilnya dari sekarang. Mineral ini juga membantu membina gigi yang kuat dan menyuburkan sistem saraf anda.

Sumber kalsium adalah susu, yogurt dan keju. Yang terbaik adalah anda mengambil kalsium+Vit D untuk penyerapan maksimum. Anda memerlukan 1000mg kalsium setiap hari. check it out!

Zat besi
Kekurangan zat besi boleh menyebabkan seseorang menghidap 'anemia' (kurang sel darah merah) dan menyebabkan sistem imun yang lemah. Zat besi juga penting untuk wanita yang mengalami 'heavy periods'.

Makanan yang tinggi zat besi adalah daging, bayam, buah kering, makanan laut dan hati.
Dos harian yang dicadangkan adalah 18 mg. (lagi?)

Ada iron dari tumbuhan dan ada juga yang daripada makanan laut. Pilihan di tangan anda

APA JUA VITAMIN DAN MINERAL YANG ANDA AMBIL PERLU MENGIKUT DOS YANG DISYORKAN. 


Jika ditanya pilihan saya semestinya dari jenama yang diyakini lebih 50 tahun ni... Shaklee Creating Healthier Lives... Selamat, Semulajadi dan berkesan ke atas saya dan mereka yang mengambilnya.. x ambik mana nk tahu kesannya... kan??

Vitamin asas a.k.a essential vitamin saya

Nak Jugak ke?? boleh roger saya ye...

PROMO SEP'14
Mealshakes BUY 3 FREE 1                       
Collagen Powder BUY 6 FREE 1

***************************
Hubungi saya: 

Noor Aziana Mohd Salleh

Shaklee Independent Distributor
 
Shaklee ID - 908133
 
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com
 
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran





0 comments:

Post a Comment