Thursday, September 4, 2014

Pipi merah bak delima merekah... "Ekzema"

Salam semua...


Lama benar blog ni x diupdate... hehe... kebizian menyesuaikan diri dengan suasana baru... ok... arini nk cerita pasal ruam Naeim dah berminggu2 ni... On Off... kejap ada kejap xd.. bukan chipmore tapinya...Alergy uminya mkn ikut suke ati ke ntah apa...bila On Off kejap kering kejap menyala2... Umi ngn Daddy decide tuk bawa dia ke pakar kulit..so semalam kami bw Muhammad Adni Naeim ke Dr Ranjit Skin Clinic SS15. Mengikut review dari rakan2, bagus klinik ni..


Masuk2 tu doktor belek2... usap2 tangan  dan kaki Naeim... Simple question..

"kamu berdua ada latar belakang Asma, Resdung atau Ekzema?"

bla... bla...bla... akhirnya...doktor pun bagitau merah2 itu adalah ekzema... apa itu ekzema? apa punca? macam mana nak bagi baik sepenuhnya? macam2 umi mikir ni ha... ok... serba ringkas ttg ekzema...meh baca...

Apa itu ekzema?

Ekzema ialah kondisi kulit yang kering dan gatal yang di sesuatu masa mengakibatkan lebih kurang 15 dan 20 peratus kanak-kanak. Ekzema selalu ternampak buat pertama kali sebelum anak berusia dua tahun. 

Berita baik ialah kebanyakan kanak-kanak yang menghidap ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun. Ekzema tidak dapat dipulihkan, tetapi boleh dikawal dengan rawatan yang sesuai. 

Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi. Kesannya sama: kulit kering, gatal, merah dan rekah, yang kadangkala meleleh cecair dan berdarah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut. 

Wajah Naeim 3 September 2014...

Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi sebaik yang patut. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang infeksi dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk. 

credit 


sambil2 tepek krim Doktor bagi, umi pun try initiative yg ini... Pemes sebelum ni org lain kata... dan selama ini hanya melihat ibu2 lain menggunakannya...tapi kali ni Allah bagi peluang umi merasa pulak... :)


Pertama : Sapu Krim multi purpose shaklee (Herbal blend) utk kulit mengekalkan kelembapan kulit... kata doktor, biarkan kulit sentiasa lembap...sebab bila kulit terlalu kering penghidap akan rasa gatal...mula die mengarukan... yup.. calor dah lutut gebu die... Saya percaya Herbal Blend... saya dah guna...tidak melekit dan mudah meresap... xd la kulit kering wlpn dok bawah aircond seharian.. dan saya suka baunya... 

(stok dtgnku sudah LICIN)


Kedua : Dek kerana Naeim baru 4 bulan 5 hari, opkos la x sesuai nak bagi ubat makan2 or minum2... jadi x sesuai nak bagi MEALSHAKE ni ha ke dia... so umi la yg tolong telan...BF kan.. umi boleh transfer indirect 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu malalui susu ye... moganya beroleh kebaikan... 

(PROMO SEPT 2014 - BUY 3 FREE 1 - Jimat super duper)

tidak dilupa... B com, Vitalea dan Vit C... dan Alfalfa...


Hubungi saya: 

Noor Aziana Mohd Salleh
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 908133
Email: nooraziana.mohdsalleh@gmail.com
SMS/Whatsapp: 012 3687395
COD: Ijok-Damansara-Shah Alam dan kawasan-kawasan berhampiran



0 comments:

Post a Comment