Thursday, February 23, 2017

Kekurangan Iodin Ketika Mengandung Menyebabkan Bayi Kecacatan Mental Selamanya!

Kekurangan iodin atau lack of iodine/ iodine deficinecy adalah satu mikronutrien yang digunakan oleh badan untuk menghasilkan hormon tiroid)tiroksin, triiodothyronine) yang diperlukan untuk pertumbuhan, perkembangan normal dan metablisme sepanjang hayat. Kekurangan iodin dalam diet di gelar sebagai Iodine Deficiency Disease(IDD) atau Penyakit Kekurangan Iodin.

Badan kita tidak menghasilkan iodin sendiri, jadinya pengambilan iodin adalah suatu perkara yang penting dalam diet harian kita.




Iodin dan kesihatan


Pada tahun 1900, kekurangan iodin menjadi satu masalah yang serius di dalam bidang kesihatan. Setelah itu, diperkenalkan pengambilan suplimen iodin dan menjadi suatu kejayaan unutk kesihatan orag awam. The Swiss merupakan yang pertama mula menambah natrium dan kalium iodida ke dalam garam untuk mengurangi iodin. Dan di Amerika Syarikat, DAvid Murray Cowie, seorang professor pediatrik di Universiti Michigan, memperjuangkan punca dan garan yang menganduni natrium pertama pada tahun 1924.

Banyak kajian telah dijalankan menunjukkan bahawa penambahan iodin kepada diet boleh meningkatkan kadar kecerdasan IQ sebanyak 12-14point. Dan ia menjadi protokol standar untuk menyaring hipotiroidisme pada setiap bayi yang baru dilahirkan di Amerika Syarikat. Bagaimana pula di Malaysia?



Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendefinisikan pengambilan iodin yang optimum – diukur daripada kepekatan median (UI) iodin air kencing (urin) iaitu 100-199 μg/L.

Kawalan National Study dan Pencegahan Penyakit Kekurangan Iodin (IDD) (1995) yang dijalankan di kalangan kanak-kanak sekolah yang berumur antara 8-10 tahun di negara ini mendapati bahawa kelaziman goiter(beguk) di kalangan kanak-kanak sekolah di Semenanjung Malaysia adalah 2.2% manakala Sabah 17.9% dan dalam Sarawak adalah 0.4%. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa negeri di Semenanjung Malaysia yang goiter kelaziman melebihi 5% dan ini telah membawa kepada keputusan untuk melaksanakan Program Pencegahan dan Kawalan Penyakit Kekurangan Iodin (IDD) secara keseluruhan di negara-negara yang telah dikenal pasti bermasalah.(sumber)
Study in Westen China mendapati mommy hamil yang diberikan rawatan pada tirmester ke-3 dan mommy baru lahir tidak memberi kebaikan kepada neurologic status. Namun, rawatan pada awal trimester pertama memberi kesan positif terhadap IQ anak yang dilahirkan. (sumber)

So, hasil dari pelbagai study ini kita nampak bahawa iodin sangat penting untuk perkembangan IQ anak-anak kita.  Perlu bertindak segera ye Mommy!

Jangan biarkan Mommy terus menzalimi anak yang sedang dikandung, Sedar atau tidak, jika dibiarkan secara tidak langsung ia menzalimi anak itu.

So, Mommy hamil

Ambil Peduli Nutrisi Ketika Hamil

Tolong jaga dari, pastikan diri cukup nutrisi yang diperlukan sepanjang hamil. Baby awak ada HAK untk dapatkan nutrisi yang terbaik dari Mommy tau. Put as your priority..

Kalau kita hamil selalu pening, rasa nak pitam, itu tanda kita kurang ZAT BESI

Kalau kita hamil selalu lenguh kaki, sakit belakang, itu tandanya kita kurang KALSIUM

Kalau kita hamil doktor check air kencing kita kurang iodin, Please take action!

Selain mengakibatkan anak bodoh selamanya, risiko keguguran dan kecacatan pada bayi juga adalah tinggi.

Apa yang boleh anda lakukan adalah ambil suplimen bagi melengkapi segala keperluan untuk bayi anda. Zaman kini, sukar nak percaya dengan sumber bahan mentah kita bukan. Cara yang mudah adalah consume suplimen yang di akui semulajadi(vitamin dari hospital adalah sintetik yer). Anda boleh cuba Set Hamil Terbaik dari Shaklee.

Di bawah ini adalah nutrisi fact untuk salah satu produk dalam Set Hamil Terbaik ini.



Multivitamin Shaklee merupakan multivitamin tertua di dunia, berusia lebih 100 tahun. Ia lengkap dengan 28 mineral yang diperlukan oleh badan.

Jika berminat boleh roger saya terus, kerana saya mengamalkan multivitamin ini sewaktu hamil anak kedua dulu. Ternyata sangat berbeza dengan pengalaman mengandung anak pertama. 

Saya dah merasai #shakleedifference, Anda bila lagi? Ni Set Hamil Terbaik Shaklee.


Kalau berminta boleh contact ya...

ATAU

Klik gambar di bawah untuk order pada harga runcit. TQ


Jimat 20% daripada harga runcit dengan mendaftar sebagai ahli/pengedar sah Shaklee.

*****************************************************************************************
Untuk maklumat lanjut dan pembelian:


Call/ SMS / Whatsapp : 012-3687395 
Email : nooraziana.mohdsalleh@gmail.com 
Fanpage : BreastfeedingEnjoy
COD: Sungai Buloh, Bandar Seri Coalfields, Puncak Alam, Ijok
*****************************************************************************************

Ref
1. Michael B. Zimmermann, Laboratory for Human Nutrition, Institute of Food, Nutrition and Health, Swiss Federal Institute of Technology (ETH), Schmelzbergstrasse 7, LFV D20, CH-8092 Zürich, Switzerland.




0 comments:

Post a Comment